sunnuntai 29. joulukuuta 2019

Fifty Shades 1: Sidottu - E. L. James

Englanninkielinen alkuteos 2011 Fifty Shades of Grey
Otava 2012
Suomentanut Riie Heikkilä
Sivuja 585
(e- kirja Storytel)

"Mulkoilen ärtyneenä itseäni peilistä. Perhanan hiukset - ne eivät yksinkertaisesti suostu tottelemaan, ja perhanan Katherine Kavanagh, joka parahiksi sairastui ja pakotti minut tähän koettelemukseen. Minun pitäisi nytkin olla lukemassa viimeisiin tentteihini, jotka ovat jo ensi viikolla, mutta sen sijaan yritän epätoivoisesti sukia kuritonta kuontaloani. "


Lyhyesti:

Nuori opiskelija Ana Steele tuuraa sairastunutta ystäväänsä ja lähtee haastattelemaan erään yhtiön salaperäistä toimitusjohtajaa, herra Greytä. Herra Grey osoittautuu nuoreksi ja häikäisevän komeaksi mieheksi, joka on tottunut saamaan kaiken haluamansa.
Heidän välilleen syttyy polttavan kuuma suhde. Kaikin puolin ihmissuhteissa kokematon Ana antautuu tunteidensa vietäväksi ja hullaantuu täysin kiihkeään ja omistushaluiseen mieheen, jonka salaisena haaveena on alistaa ja satuttaa, muodostaa virallinen sopimus Herran ja Palvelijan rooleista S/M leikeissä. Herra Grey tuntee myös omituista vetovoimaa tuohon kokemattomaan, vaatimattomaan tyttöön, joka kuitenkin jatkuvasti uhmaa hänen tahtoaan ja toiveitaan.

"Säpsähdän katsoessani peiliin. Minun on pakko käydä koko tilanne läpi. Jos olen aivan rehellinen, olen rakastumassa mieheen, joka on pyörryttävän komea ja hirvittävän rikas ja jonka Punainen kidutuskammio odottaa minua. Olen niin ällistynyt ja ymmälläni, että alan täristä. "

Mielipide:

Katsoin jokin aika sitten elokuvasarjan kolmannen osan (en ole nähnyt muita osia) ja uteliaisuus voitti. Muistan kirjasta (ja elokuvasta) aikanaan nousseen kohun ja yhteydet Twilight- sarjaan. Olin nuorempana suuri Twilight- fani, joten se voi olla syy siihen miksi en ole tarttunut tähän aiemmin, mutta joka on kuitenkin kutkutellut kiinnostustani jossain taustalla.
Kirja oli omalla tavallaan ihan viihdyttävä. Kirjallisesti ei mitenkään ihmeellinen, mutta nopealukuinen ja simppeli. Juoni perustui yksinomaan Anan ja Christianin väliseen poltteeseen ja seksiin.
Yhteyksiä Twilightiin oli hauska bongailla ja ne jopa naurattivat välillä. Sen sijaan minua ärsytti suuresti Anan punastelut sekä sisäinen jumalatar, jonka olisi saanut minun puolestani jättää pois. Lisäksi loppua kohden seksikohtauksen alkoivat jo käydä hieman tylsiksi, niitä oli paljon ja Anan räjähtelyt kyllästyttivät.
Mikähän tässä kirjassa sitten vetoaa ihmisiin?
Minua jäi ainakin kaihertamaan Christianin menneisyys sekä syyt sille, miksei häntä saa koskea. Ilmeisesti kirjasta on tullut myös Christianin näkökulmasta kerrottu versio (onkohan suomennettu, en ole tutkinut asiaa), mikä voisi olla jopa mielenkiintoisempi kuin Anan kannalta kerrottu.
Noh, suursuosiota en ymmärrä, mutta ihan ok.
3/5




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kolmen kuukauden katsaus

 Koontipostaus huhti-, touko- ja kesäkuulta.  Bloggaaminen on ollut tauolla perheen sairaustapauksen vuoksi. Instagramiin olen päivittänyt ...