maanantai 29. maaliskuuta 2021

The Walking Dead, ensimmäinen kirja - Robert Kirkman


 Jatkuva sarjakuva henkiin jääneiden kohtaamista kauhuista, ensimmäinen kirja
Englanninkielinen alkuteos 2004 The Walking Dead
Egmont Kustannus 2012
Suomentanut Antti Koivumäki
n. 300 sivua
Kirjasto


Rick Grimes, pikkukylän poliisikonstaapeli, vajoaa koomaan jouduttuaan ammutuksi työtehtävässä. Kun hän viimein herää, onkin kaikki muuttunut. Maailmanloppu on koittanut ja verenhimoiset zombit vaeltavat ympäriinsä. Rick etsii kuumeisesti vaimoaan ja poikaansa ja saa kuulla, että isoihin kaupunkeihin on perustettu turvakeskuksia. Niin hän lähtee kohti Atlantaa toivoen perheensä suunnanneen sinne myös. 
Matka ei ole helppo ja vaarallisten zombien lisäksi täytyy varoa muita eloonjääneitä - ihmisistä kuoriutuu melkoisia petoja, kun eloonjäämistaistelusta on kyse. 

Olen Walking Dead tv- sarjan suuri fani. Katsomme sitä yhdessä mieheni kanssa (minä sain hänet koukkuun muutama vuosi sitten) ja ensimmäiset pari kautta olen katsonut yksin aiemminkin. Sarjakuviin päätin tutustua vasta nyt, sillä en ole pitänyt itseäni sarjakuva-ihmisenä. Itse asiassa, tämä onkin ensimmäinen sarjakuva jonka olen nyt aikuisiällä lukenut (nuoruudessakin vain Aku Ankkoja ja Hevoshullu- lehden sarjakuvia). 
Tämä sarjakuva oli ainakin minun mieleeni. Minulla ei ole visuaalista silmää arvioida kirjan kuvitusta, mutta tälle lukijalle tässä oli riittävästi kaikkea. Ehkä eläydyn paremmin pelkästään luettuun tarinaan, mutta miksipä näitäkin ei voisi välillä lukea. 
Aluksi tuntui omituiselta, kun tv:stä tutut hahmot olivatkin aivan eri näköisiä ja osa oli muutenkin erilaisia (tai puuttui kokonaan, kuten Daryl ja Merle). Mutta totuin asiaan ja ajattelin näitä kuitenkin omina teoksinaan, liikaa vertailematta. 
Viihdyttävä, koukuttava ja jännittävä kokonaisuus. Toinen osa on jo varattuna kirjastosta. 

4/5

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kolmen kuukauden katsaus

 Koontipostaus huhti-, touko- ja kesäkuulta.  Bloggaaminen on ollut tauolla perheen sairaustapauksen vuoksi. Instagramiin olen päivittänyt ...