lauantai 18. huhtikuuta 2020

Bolla - Pajtim Statovci

Otava 2019
Sivuja 240
Äänikirjan kesto 6h 44min
Lukija Kuisma Eskola
Äänikirja Storytel

"Luotuaan maailman jumala alkoi katua aikaansaannostaan. Hän meni tapaamaan paholaista, joka kysyi jumalalta; Mikä on vikana?
Paratiisissani on käärme, jumala sanoi. 

Vai niin, vai niin, paholainen vastasi peittelemättä maireaa hymyään, maiskutteli huuliaan ja odotti, että jumala laskisi päänsä ja pyytäisi palvelusta - ja niin jumala seuraavaksi teki."

Lyhyesti:

Kaksi miestä kohtaa kahvilan terassilla. He rakastuvat.
Rakkautta varjostaa alkava sota, joka asettaa heidät vihollisiksi ja heidän täytyy salata suhteensa. Arsim on albaani, Milos serbi. Miesten väliset suhteet eivät muutenkaan sovi sen aikaiseen maailmankuvaan. Kaiken lisäksi, Arsimilla on vaimo ja lapsi tulossa. Syitä salailulle siis riittää.
Suhde on kiihkeä, mutta ei ehdi kestää kauaa. Miesten tiet eroavat Arsimin lähdettyä vaimonsa kanssa maanpakoon. Uusi elämä ulkomailla on monimutkaista ja hän päätyy vankilan kautta karkotetuksi takaisin Pristiinaan. Hän ei voi olla miettimättä, missä Milos on ja mitä hänelle tapahtui?
Tarina kerrotaan pääosin Arsimin näkökulmasta, mutta välissä on pieniä katkelmia Milosilta, jotka tavallaan valottavat asioita.

"Suutelen häntä ja sanon, sanon anteeksi etten voi jäädä tänne enää, minä jäisin jos voisin uskothan minua, minusta tuntuu että näin on parasta, näin on parasta meille kaikille, minulla on vaimo ja minulla on lapsi ja toinen tulossa, minulla on vaimo, ja haluaisin sanoa miten paljon hän minulle merkitsee, miten tämän kesämme soisi jatkuvan aina, mutta itkenkin vain, ja hän ottaa minut syliin, katsoo minua naulittuna ja kahlaa ylitseni sanoillaan: I know, I know, I'm Sorry."

Mielipide:

Tämä teos imaisi minut heti mukaansa.
Kaunis kieli, mielenkiintoinen aihe. Syy, miksen ole tarttunut tähän kehuttuun kirjaan jo aiemmin, oli sen nimi. Minua ärsyttävät kirjan nimet, joista en tiedä, mitä ne tarkoittavat. Toki tässäkin, yksi selitys tarjottiin jo ensimmäisillä sivuilla, eli paljon vaivaa sen selvittäminen ei olisi vaatinut.
No mutta, nyt olen iloinen, että luin tämän kirjan.
Äänikirjana minun oli alkuun vaikea erottaa, kumpi oli kumpi ja kuka kertoi tarinaa. Loppua kohden tämä toki selveni. Kirjan lukijalle pisteet, tykkäsin Kuisma Eskolan äänestä ja tyylistä. Sopi tähän hyvin!
Ihmiskohtalot olivat hurjia. Asiat eivät olleet mustavalkoisia. Tämä kauhistutti, ihastutti, vihastutti. Milosin kohtalo suretti ihan todella. Arsim puolestaan.. Todella ristiriitainen tyyppi. Ei hyvä, ei paha. Hänestä tavallaan piti, vaikka hän teki ihan hirveitä asioita.
Lukekaa!
4/5

1 kommentti:

  1. Pidän paljon kirjailijan kirjoista, vaikka niissä on käärmeitä. Toivoisin, että niitä olisi vähemmän.

    VastaaPoista

Kolmen kuukauden katsaus

 Koontipostaus huhti-, touko- ja kesäkuulta.  Bloggaaminen on ollut tauolla perheen sairaustapauksen vuoksi. Instagramiin olen päivittänyt ...